[ART] sparowanie bez ochraniaczy

W dzisiejszym świecie, gdzie trzeba pracować i zarabiać pieniądze, żeby utrzymać nie tylko siebie, ale i swoją rodzinę, ludzie, którzy trenują sztuki walki nie chcą każdego dnia być posiniaczeni, pokrwawieni i obici. Jest to jeden z powodów, dlaczego podczas sparingów używa się rękawic, kasków, gumowych szczęk i innych ochraniaczy.

Jednakże, problem w tym, że jeśli używasz ochraniaczy przez cały czas, możesz się do nich za bardzo przyzwyczaić. Niechlujstwo może pojawić się w technice, myśli o unikaniu ciosów mogą czasem być ignorowane, ponieważ uderzenie miękką 14oz rękawicą lub tarczą nie wyrządza wystarczającej szkody, żeby ból zmuszał do myślenia, trenowania timingu i rytmu walki.

I właśnie dlatego może czasem dobrze jest sparować w ogóle bez żadnych ochraniaczy. Zasłanianie się bez rękawic, kiedy twój przeciwnik bije sierpy i proste, wcale nie jest wtedy takim łatwym zadaniem. Najpierw poprzyjmuj ciosy na wnętrze dłoni i jeśli spróbujesz po prostu uderzać mocno we wnętrze dłoni kostkami, zobaczysz, że jest to dosyć bolesne. Więc wyobraź sobie, jak musi boleć normalny cios gołą pięścią. Po drugie, bez wielkich rękawic nie zasłonisz zbyt wiele. Twojemu przeciwnikowi będzie o wiele łatwiej uderzać, ponieważ twoje ręce nie będą chroniły tyle twarzy, ile byś chciał. Ten sposób obrony może być teraz zastąpiony przez parowanie, ruchy ciała, przestawanie uderzanie, co przyczyni się do poprawy twojego timingu i czujności.

Wiele osób przyjmuje kopnięcia goleniami na uda w ogóle bez myślenia o ochronie ud. Jeśli ktoś nie wie, jak boli przyjęcie kopnięcia bez nagolennika na udo, to powiem tylko tyle, że boli bardzo, i raczej nie chcielibyście nabrać nawyku przyjmowania takich kopnięć podczas walki. Kiedy nie ma ochraniaczy na golenie, zaczynasz polegać na prawidłowym blokowaniu, schodzeniu z linii ciosu, i uczysz się poruszać nadal pozostając w zasięgu pozwalającym ci na wyprowadzanie ciosów, w gotowości do ataku.

Sparowanie bez ochraniaczy trzyma cię w ryzach. Pomaga ci myśleć lepiej, poruszać się lepiej i przypomina ci, że bez dobrej techniki możesz się szybko znaleźć w ciężkiej pozycji. Jak wspomniano wyżej, większość z nas ma prace i rodziny, i nie może dać się za bardzo uszkodzić, dlatego należy panować nad tym, żeby sparingi były rozsądne. Uderzanie w ciało i uda może być nieco mocniejsze. Stopień kontaktu uzgadnia się z partnerem przed rozpoczęciem sparingu.

Autor: Tłumaczenie Lady M/ SFD.PL na podstawie http://www.markstraining.com/2008/07/sparring-without-gloves-or-pads.html

Dyskusja na temat artykułu TUTAJ

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *